Björn Larsson Rosvall/TT / TT NYHETSBYRÅN

Löfven om Östlings avgång: ”Inte lyckat uttalande”

Statsminister Stefan Löfven kommenterar att Leif Östling lämnar posten som ordförande för Svenskt Näringsliv från Genève, där han befinner sig på ett möte med Världshandelsorganisationen om det svenska initiativet Global Deal.
– De uttalanden Östling gjorde i samband sin skatteplanering förvånande mig. De var definitivt inte lyckade, säger Löfven till SvD.
Statsministern säger att en ordförande för Svenskt Näringsliv ska stå upp för det svenska samhällssystemet.

Toppnyheter

Bøe, Torstein / TT NYHETSBYRÅN
Attacken i Stockholm Rättegången

Inför förhöret: ”Skräckfyllt se mannen framför sig”

Den terroråtalade åtalade Rakhmat Akilov står i fokus när rättegången efter attacken i på Drottninggatan i Stockholm i dag fortsätter. Under dagens tingsrättsförhandling kommer både försvaret och målsägarbiträdena ges möjlighet att presentera en kompletterande bild av åklagarens beskrivning av dådet. Därefter väntar förhör med Rakhmat Akilov.
Att få höra Rakhmat Akiolov berätta själv ger blandade känslor, menar målsägarbiträdet Göran Hjalmarsson.
– Å ena sidan är vi äntligen framme i det som kan bli en slutpunkt i den här läkeprocessen, att kunna gå vidare. Å andra sidan så är det skräckfyllt att se mannen framför sig, säger han till Sveriges Radios Ekot.

1 tim
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Attacken i Stockholm Rättegången

Akilovs advokat: Tror och hoppas han kommer prata

När rättegången mot Rakhmat Akilov återupptas i dag väntar det första förhöret med den åtalade.
– Jag förväntar mig att förhöret kommer kunna genomföras som planerat. Jag tror och hoppas att han kommer prata, säger Akiolvs försvarare Johan Eriksson till DN.
Förhandlingarna i dag ska enligt domstolens planering inledas med att både Akilovs försvar och målsägarbiträdena ger en kompletterande bild av åklagarens beskrivning av attacken 7 april förra året.

2 tim
Bild ur polisens förundersökningsprotokoll gällande terroråtalet mot Rakhmat Akilov.  Polisen/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ökänd IS-terrorist hyllar Akilov i sluten app

Terroråtalade Rakhmat Akilov hyllas av en ökänd IS-sympatisör från Tadzjikistan i appen Zello, rapporterar SvD som granskat Akilovs nätverk tillsammans med Radio Liberty.
32-åringen ska vara en av de personer som Akilov sagt att han hade kontakt med under terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm.
I Zello har 32-åringen, som går under pseudonymen ”Abu Usama Noraki”, lagt upp ett inspelat tal där han beskriver Akilov som ”en modig man” och säger att IS finns ”överallt”.
Säpo vill inte kommentera om de har några uppgifter om ”Abu Usama Noraki”.

Igår 20:17
Läs mer om Rättegången
Maria Lindh under ett anfall mot Korea. JUNG YEON-JE / AFP

Storseger mot Korea – undviker jumboplatsen

Damkronorna avslutade OS-ishockeyn med storseger över Korea, 6–1, och slapp en pinsam sistaplats. Men sjundeplaceringen är Damkronornas sämsta OS-placering i historien.
Svenskorna seglade ifrån i den tredje perioden då laget gjorde hälften av sina mål. Därmed fick Leif Boork avsluta sin karriär som förbundskapten med en seger, även om det var långt under målsättningen att slåss om medaljer.
– Vi hade allt att förlora i det här, men jag tycker vi hanterade det väldigt bra och vi har haft ett par mentalt tuffa matcher där kritiken och alla smällar har kommit från alla håll, säger Boork till Sportbladet.
Från och med nästa säsong tar förre spelarprofilen Ylva Martinsen över. Hon ledde juniorlandslaget till en överraskande silvermedalj i JVM förra månaden.
Målvakten Minatsu Murase, AIK, gjorde OS-debut och spelade drygt halva matchen innan hon avlöstes av Modos Sarah Berglind.

1 tim
Hayley Wickenheiser/Damkronorna TT
Vinter-OS Ishockey

Förra världsstjärnan om Damkronorna: ”Besvikelse”

Den förra världsstjärnan Hayley Wickenheiser kritiserar Damkronornas insats i vinter-OS. Svenskorna ska spela för att slippa bottenplaceringen i hela OS.
— En otrolig besvikelse. Det är inte bra för damhockeyn. Sverige är en stark hockeynation med jättemånga bra spelare, så att slåss om bottenplaceringarna i en OS-turnering är oacceptabelt, säger hon till Eurosport, enligt Sportbladet.
Enligt Wickenheiser är Damkronorna inte längre ett lag att räkna med och hon säger att Svenska ishockeyförbundet måste satsa mer på laget.

Igår 21:54
Kanadas Emily Clark gör mål i semifinalen mot OAR. JUNG YEON-JE / AFP
Vinter-OS Ishockey

USA och Kanada ställs mot varandra i hockeyfinal

Det blev som de flesta hade tippat i damernas ishockeyturnering i OS – Kanada ställs mot värsta rivalen USA i finalen.
Båda lagen avfärdade enkelt sina respektive semifinalmotståndare. USA besegrade Finland med 5–0 efter mål redan i den tredje spelminuten. Det stora samtalsämnet efter matchen var dock en ful knätackling som Meghan Duggan satte in på Finlands Ronja Savolainen.
Regerande mästarna Kanada slog i sin tur OAR (Olympiska aktiva från Ryssland), med samma siffror.
Finalen avgörs på torsdag.

Igår 15:08
Läs mer om Ishockey

Vill du ladda ner Sveriges bästa nyhetsapp?

Ja tack!

Omni har utsetts till Sveriges bästa nyhetsapp två år i rad av Guldmobilen.

Sveriges bästa nyhetsappMobilgalan 2016
Sveriges bästa nyhetsappMobilgalan 2015
Europas bästa nyhetsappWan-Ifra 2014

Missa inte
Omni i mobilen!

Omni ger alla mediers nyheter och perspektiv – i en app. Två år i rad har Omni utsetts till Sveriges bästa nyhetsapp.