4 saker du behöver veta om hybridkontor
För många har hybridkontoret blivit det ”nya normala”. Men vem har egentligen ansvar för vad när vi delar vår tid mellan kontoret och i hemmajobb?
1. Arbetsgivaren bestämmer
Många arbetsgivare har insett fördelarna med att anställda även i fortsättningen arbetar en del i hemmet. Däremot har du inte rätt att kräva att få jobba hemifrån. Det är upp till din arbetsgivare.
2. Arbetsgivaren är ansvarig – och du
Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar – oavsett var du jobbar. Behöver du till exempel en mer ergonomisk arbetsmiljö i hemmet så måste arbetsgivaren ordna detta. Men det är ett samarbete. Som anställd behöver du berätta om de eventuella risker eller brister som finns i arbetsmiljön hemma.
3. Dina kontorsmöbler är avdragsgilla
Ett hemmakontor behöver hålla i längden. Då är det bra att veta att till exempel din utrustning som skrivbordsstol, belysning eller förvaringsmöbler är fullt avdragsgilla för arbetsgivaren. Och du förmånsbeskattas inte.
4. Arbetsgivaren ansvarar även för din sociala arbetsmiljö
Alla, även de som jobbar hemma, måste få vara en del av arbetsplatsens gemenskap. Och den sociala kontakten och rätt förutsättningar för att kunna samarbeta med sina kollegor är arbetsgivarens ansvar.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.