Därför har andelen sena fakturabetalningar minskat
I början av september gjorde Klarna om sitt produktutbud rejält: Man tog bort onödiga avgifter, införde fler vänliga påminnelser, fördubblade betalningstiden för fakturaköp samt tog bort krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit.
Och redan efter ett par månader märks de positiva effekterna. Andelen fakturor som fick en påminnelseavgift har bland svenska kunder gått ner med hela 61%, det vill säga mer än halverats.
– En av de vanligaste orsakerna till en obetald faktura är korta betalningsfrister och ren glömska. Mot bakgrund av det mer än dubblade vi betaltiden och införde fler påminnelser innan förfallodatum, säger David Fock, global produktchef på Klarna.
Snabbare avbetalning
Att så kallad revolverande kredit – det vill säga avbetalning utan slutdatum – försvunnit från kassan har också gett goda resultat. Klarnas siffror indikerar att svenska kunder som väljer att dela upp sina köp kommer betala av köpet 20 procent snabbare jämfört med innan produktförbättringarna infördes.
– Vi vill inte att kunder tar dyra och otydliga evighetskrediter, där skulden skjuts upp med höga avgifter och räntor som konsekvens. Jag är väldigt stolt över att vi går i bräschen för detta och hoppas att fler aktörer på marknaden följer efter, säger David Fock.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.