Det tycker svenskar är värre än tandläkaren
Svenskarna går hellre till tandläkaren än läser en integritetspolicy. Det visar en undersökning som YouGov utfört på uppdrag av Klarna. Därför har Klarna en ambition om att göra det enklare för sina kunder att hitta lättförståelig information om hur företaget samlar in och hanterar data.
Villkoren för att dela persondata med ett företag eller organisation beskrivs i ett dokument som vanligtvis kallas ”Integritetspolicy”, ”Dataskyddsinformation” eller ”Privacy policy” – något som alltså endast 6 procent av de tillfrågade svarade att de alltid läser i sin helhet.
– Vi vet att konsumenter tycker att det är tråkigt och tidskrävande att läsa en integritetspolicy. Faktum är att nästan fyra gånger fler respondenter i Yougov-undersökningen hellre undviker att läsa en fullständig integritetspolicy än att diska, säger Bager Doslic, bolagsjurist och chef för Klarnas dataskyddsteam.
Gör det enkelt att förstå
Klarna satsar nu därför på att göra det enklare för sina kunder att hitta lättförståelig information om hur företaget samlar in och hanterar data genom att tillgängliggöra de huvudsakliga delarna på en landningssida med viktiga frågor och svar. På sidan förklaras även hanteringen av data i en video. Vill man djupdyka i något så finns dataskyddsinformationen lättåtkomlig högst upp på sidan.
– Den här sidan är ett startskott på vårt arbete, men vi är långt ifrån klara eller nöjda. Det finns fortfarande mängder av saker vi kan göra bättre för att förenkla och förtydliga för konsumenter som är intresserade av att veta vilken data som samlas, varför den samlas in och hur den hanteras. Vi kommer lägga mycket tid och resurser på detta framöver, säger Bager Doslic.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.