E-handeln ökar – är ert lager redo?
Att allt fler kunder väljer att handla på nätet innebär förstås en påverkan på ett företags lager. Trots skillnader i arbetssätt mellan ett traditionellt köpmönster i fysisk butik och e-handel är det många som fortfarande har samma lagerlösning som innan.
Med riktade insatser inom områdena organisation, utrustning och bemanning går det att skapa ett lager som är anpassat efter onlinekundernas köpbeteende. Finns det till exempel tillräckligt med personal på kvällar och helger när det handlas som mest över internet? Och hur ser uppdelningen mellan kollegorna ut? Ett knep är att dela upp lagret mellan plock- och pallhantering så att lagerarbetare med olika arbetsuppgifter kan arbeta effektivt utan att störa varandra.
Arbeta med höjden
För att få ut så mycket yta som möjligt är det viktigt att arbeta med höjden i lokalen, menar Johan Elamsson, projektsäljare lager och industri vid AJ Produkter.
– Våra lagerinredningar är flexibla och kunden kan med våra hyllor och pallställ lätt förändra höjden på både hyllplan och balknivåer när förändring av lagerytorna krävs. Det finns också många tillbehör till dessa som ger goda möjligheter att effektivisera och organisera sina lager.
AJ Produkter arbetar med skräddarsydda lösningar där lagret anpassas efter kundens behov.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.