Capcito

Företagarnas största huvudvärk - så slipper du

Sena betalningar är ett problem som hindrar många företag från att uppnå sin fulla potential. Nästan tre av tio svenska företag uppger att deras existens hotas av sena betalningar. Många fler, två tredjedelar, menar att de tvingats acceptera längre betalningstider än de är bekväma med, enligt Intrum.

Men huvudvärken kan lösas genom fakturaförsäljning, en tjänst som fintechbolaget Capcito erbjuder helt digitalt. När du säljer fakturor till Capcito, byter du ut långa betaltider mot kassaflöde som du kan använda i ditt företagande här och nu.

– Att sälja fakturor är ett smart sätt att stärka likviditeten i bolaget. Som företagare blir du av med en stor del av risken, utan att behöva betala skjortan, säger Jesper Bergström, kreditanalytiker på fintechbolaget Capcito.

Snabbt och säkert tillskott i kassan

Capcitos digitala tjänst gör det snabbt och prisvärt att sälja fakturor med bara några klick. Mot en liten avgift får du betalt direkt även om löptiden är upp emot 120 dagar, och ditt företag slipper att binda upp sig på ett långt lån.

– Kunden kan sälja en eller flera fakturor på en gång och binder aldrig upp sig på något sätt, säger Jesper Bergström.

Fakturaförsäljning - Enkel tillgång till finansiering

  • Inga dolda avgifter och bindningstider
  • Kostar endast 1-3,5 % exklusive moms
  • Få pengar nästa dag
  • Ansökan görs på nolltid med hjälp av BankId

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.

Dela

Öppna i ny flik

Relaterade ämnen

Capcito Partner

Toppnyheter

Demonstranter i London.  Alberto Pezzali / TT NYHETSBYRÅN
Reaktioner på Floyds död

Demonstrant i London: ”Floyds död tände gnistan”

Tusentals människor har trotsat myndigheternas uppmaning om social distansering och samlats för en fredlig Black Lives Matter-demonstration i centrala London, rapporterar BBC.

Demonstranterna vill visa solidaritet med de amerikanska protesterna som uppstått efter att George Floyd dödades i ett brutalt polisingripande för snart två veckor sedan.

– Jag känner att det som hände i USA bara var en gnista som spred sig överallt. Jag tror att George Floyds död tände gnistan som spreds över världen och det är fantastiskt, säger en demonstrant till CNN.

1 tim
Bilder från Storbritannien och Brasilien.
undefined

Tiotusentals trotsar förbud – protester världen över

Världen över går tusentals människor ut på gatorna i dag i solidaritet med USA:s svarta befolkning och i protest mot George Floyds död. I Australien ska tiotusentals ha deltagit i protesterna som också pekar på lokala problem med rasism mot landets ursprungsbefolkning.

I flera länder tas lokala händelser upp: i Mexico City har våldsamma protester brutit ut mot polisens våld mot en man som dog i arresten. Och i Brasilien riktas protesterna mot en händelse där en femårig svart pojke föll från ett niovåningshus, rapporterar TT.

Stora protester hålls även i Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

3 tim
Pettersson, demonstrationer.  TT
undefined

Svenske NHL-stjärnan om Floyds död: Blev illamående

NHL-stjärnan Elias Pettersson har reagerat kraftigt på polisingripandet som ledde till George Floyds död.

”Jag blev illamående av att se en polis göra så mot en annan människa. Det är ju de som ska skydda oss”, skriver han på Twitter.

Pettersson, som spelar i Vancouver Canucks, skriver att han länge velat säga något i frågan, men att han inte varit säker på vad.

"Jag växte upp i en liten stad och hade en privilegierad barndom och nu lever jag min barndomsdröm. Jag behövde aldrig gå omkring och vara rädd för att bli dåligt behandlad för att någon annan människa hatade min hudfärg", skriver han.

Idag 09:30
Läs mer om Reaktioner på Floyds död
Coronaviruset Smittan i Sverige
Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi. TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Experter oeniga om ökad smittspårning: Inte görbart

Läkare och vårdpersonal måste i högre grad testas för covid-19. Det säger Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening och överläkare på Danderyds sjukhus till SvD. I veckan kom beskedet att Sverige ska skruva upp testningen.

Ekonomen Lars Calmfors säger att det inte går att beräkna de exakta vinsterna men att dessa kan vara väldigt stora om man kan få ner smittspridningen med hjälp av uppskalad testning.

Men alla experter är inte eniga om behovet av utökad smittspårning.

– Jag tror inte att det är görbart i dag, säger Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi, till tidningen.

Hon menar att det är svårare i dag när antalet nysmittade i sjukdomen ligger runt 1 000 om dagen.

3 tim
Wold, arkivbilder. TT
undefined

Wold om 70-plussarnas sommar: ”Lurigt med unga”

Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, konstaterar att det går bra för 70-plussare att resa i sommar men att de bör vara försiktiga efter att de har nått fram till sina destinationer.

Undvik att åka bil med barn och barnbarn och att vara inomhus med potentiella smittbärare, rekommenderar hon i en intervju med Aftonbladet.

– Det är lurigt med unga människor för de kan ha väldigt lätta symtom, säger Wold till tidningen.

6 tim
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Smittans effekter
Björn Eriksson. Björn Lindgren/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittans effekter

RF:s ordförande: Skjut till mer pengar till idrotten

Staten måste skjuta till mer pengar till idrotten, det säger Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i Ekots lördagsintervju.

Många föreningar har fått ekonomiska problem till följd av pandemin. Detta riskerar att påverka hela samhället menar Eriksson.

– Det här är inte bara en fråga om att diskutera konteringsfrågor, och en allsvensk fotbollsmatch eller sådär, utan det är en samhällsfråga.

1 tim
Räddningsdykare.  KARIN NLSSON / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Efter coronautbrott – dykare kvar på land

Flera räddningsdykare på en brandstation i Stockholm har fått dykförbud, rapporterar Sveriges Radio.

19 av 40 räddningsdykare från Storstockholms brandförsvar har blivit smittade av corona, vilket lett till lungförändringar hos en del av de smittade.

– Det finns en risk när man är så många meter under vattnet som gör att lungfunktionen kan sluta fungera, säger Peter Arnevall, tillförordnad förbundsdirektör på Storstockholms brandförsvar, till P4 Stockholm.

3 tim
Utsikt över Berlin med floden Spree i förgrunden. Halvard Alvik/NTB scanpix/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Svenskar som reser till Tyskland riskerar karantän

Tysklands regering rekommenderar karantän för medborgare från EU-länder med ett högt antal nya coronafall – något som betyder att svenskar som reser till landet kan få stanna längre än de tänkt sig, skriver TT.

Enligt den tyska folkhälsomyndigheten Robert Koch Institut är det just nu bara resande från Sverige som kan behöva sättas i karantän – eftersom Sverige är det enda landet i EU som har registrerat fler än 50 nya coronainfektioner per 100 000 invånare de senaste sju dagarna.

En förklaring till det höga talet nya infektioner i Sverige är den senaste tidens upptrappning i antalet genomförda tester, skriver TT.

Idag 08:06
Läs mer om Coronaviruset
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

Idag 04:00
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Igår 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

4 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Coronaviruset Sveriges nationaldag
Skärmbild TV4 Skärmbild TV4
Coronaviruset Sveriges nationaldag

Stefan Löfven om krisen: ”Behöver låna mer pengar”

Coronakrisen, ekonomin och hur mycket pengar kan världen låna? Det är ämnen som statsminister Stefan Löfven pratar om i en intervju från Harpsund i TV4 med anledning av nationaldagen. Jenny Strömstedt frågar var pengarna finns som ska lyfta äldrevården och hjälpa de som har förlorat jobb och skolår.

– Det som händer, enkelt uttryckt är att vi behöver låna mer pengar. När statsskulden ökar behöver vi låna mer pengar.

Statsministern säger att finansministern ska få svara på vilken nivå skulderna kan ligga utan att bli skadliga.

4 tim
Stefan Löfven.  TT
undefined

Firanden ställs in – Löfven: Ring någon du bryr dig om

Statsminister Stefan Löfven uppmanar alla svenskar att ringa någon de bryr sig om på nationaldagen. Det säger han i ett digitalt sänt tal som inleder Svenska institutets 24-timmar långa livesändning för att fira nationaldagen, rapporterar TT.

– Fysisk distans behöver inte betyda emotionell distans, säger Löfven.

Både i Göteborg och Malmö har firanden ställts in men många svenskar kan istället fira från soffan. Klockan 20.00 håller kungen tal från Skansen i Stockholm som sänds i SVT.

Idag 08:12
Illustrationsbilder TT
undefined

Ledare: ”Sverige gör allt för att få högsta betyg”

Opinion Flera av dagens ledarsidor uppmärksammar på olika sätt Sveriges nationaldag.

GP:s Karin Pihl menar att omvärldens åsikter om Sverige är en viktig del av självbilden, åtminstone politikernas. Den internationella tveksamheten inför Sveriges coronastrategi blir därför problematisk.

”Den svenska självbilden liknar den flitiga elevens, som gör allt för att få högsta betyg. Det är hennes identitet och stora stolthet, att vara bäst i klassen. Men om hon får dåligt betyg på ett prov raseras självkänslan”, skriver hon.

Dagens Industris PM Nilsson skriver att den svenska flaggan under våren tagit plats i svensk politiks centrum genom sin synliga placering på politikernas kavajslag under presskonferenser om pandemin. Han konstaterar att ”svensk nationalromantik” ofta kretsar kring en längtan till naturen snarare än till en kulturtradition.

˝Den naturnära identiteten skapar i bästa fall också ett slags ansvar. Svenskarna är långt ifrån prickfria i sin naturvård, men man gör inte vad som helst med en plats eller ett landskap som man har känslor för”, skriver han.

Idag 06:03
Läs mer om Coronaviruset