Valet 2022Opinionsläget
Omnipoll: S-sidan drygar ut klar ledning i opinionen
Oppositionen leder med nästan nio procentenheter i opinionen, snart fem månader efter valet. Magdalena Anderssons sida samlar 53,6 procent av stödet, mot statsminister Ulf Kristerssons 44,8 procent. L ligger dessutom under spärren på 3,4 procent.
Det visar Omnipoll, som sammanväger mätningar från samtliga institut som undersöker opinionsläget i Sverige.
Omnipoll utgörs för tillfället av fyra olika opinionsmätningar och den uppdaterades efter en ny mätning från Novus den 2 februari.
Opinionsläget just nu
Stödet för regeringsunderlagen
S+V+C+MP samlar 53,6 procent.
M+SD+KD+L samlar 44,8 procent.
S+M samlar 55,3 procent.
Notera att L hamnar under riksdagsspärren i sammanvägningen.
Utveckling sedan valet 2022
De ingår i senaste Omnipoll
Novus, 2 februari. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 3 539 intervjuer genomfördes mellan 2 och 29 januari. Utgör 34 procent av Omnipoll.
Ipsos, 31 januari. Mätningen publicerades i DN. Totalt 1 659 intervjuer genomfördes mellan 17 och 29 januari. Utgör 21 procent av Omnipoll.
Sifo, 20 januari. Mätningen publicerades i GP och SvD. Totalt 3 941 intervjuer genomfördes mellan 9 och 19 januari. Utgör 35 procent av Omnipoll.
Demoskop, 10 januari. Mätningen publicerades i Aftonbladet. Totalt 2 181 intervjuer genomfördes mellan 31 december och 9 januari. Utgör 11 procent av Omnipoll.
Omnipoll sammanväger alla mätningar om det svenska opinionsläget. Vi tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes och antalet intervjuer. När nya mätningar tillkommer får äldre mätningar omedelbart mindre tyngd. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.
Frågor? Tankar? Reaktioner? Mejla omni.omnipoll@gmail.com.
Metodbeskrivning
Omnipoll är en sammanvägning av samtliga opinionsmätningar som genomförs av det svenska opinionsläget. Mätningar från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.
Sammanvägningen tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. En mätning har alltså som mest effekt på Omnipoll när den är helt ny, och har sedan en avtagande effekt i takt med att nya mätningar publiceras. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.
Det övergripande syftet är att visa vilket parti svenskarna skulle rösta på om det var val i dag. Upplägget är dynamiskt, vilket innebär att varje ny publicering av en väljarbarometer genererar en uppdaterad Omnipoll. Det innebär i praktiken att Omnipoll alltid är uppdaterad med de allra senaste opinionssiffrorna.
Opinionsinstitutet Demoskop har hjälpt Omni att ta fram modellen för sammanvägningen, som ser ut som följer:
1. Vikten för antalet intervjuer beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran visar hur tungt det enskilda institutets intervjuer väger i förhållande till det totala antalet intervjuer som för närvarande ingår i Omnipoll. En mätning med fler genomförda intervjuer kommer alltså att väga tyngre i sammanvägningen.
2. Vikten för aktualiteten beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran avgörs av tiden mellan datainsamlingen och senaste gången Omnipoll uppdaterades. Dagen för datainsamlingen är satt till den angivna fältperiodens mittersta dag. Här används linjärt avtagande vikt.
Dessa två vikter – antalet intervjuer och tiden – kombineras sedan till en totalvikt. Ju högre vikt en mätning har, desto större påverkan på Omnipoll.