Örjan Ramberg och Eirik Stubø. TT
Josefin Nilsson 1969–2016

Ramberg anklagar Stubø för lögn: ”Metoo–skräck”

Skådespelaren Örjan Ramberg uppger att han blev erbjuden en roll på Dramaten av den nu sparkade teaterchefen Eirik Stubø i samma veva som dokumentären om Josefin Nilsson släpptes.

Uppgifterna om teaterrollen går helt emot hur Stubø beskrivit situationen.

– Han satt och sa offentligt att han gav mig en liten roll, sedan skulle det vara slut. Det är inte alls sant. Han ville att jag skulle vara med i en produktion som börjar nu i höst, säger Ramberg till Expressen och anklagar Stubø för att ha en ”metoo–skräck”.

Dramatens kommunikationschef Malin Forkman tillbakavisar Rambergs påstående och säger till tidningen att det inte finns några planer för honom på teatern.

Läs mer

Toppnyheter

Joe Biden  Susan Walsh / TT NYHETSBYRÅN
Protesterna i USA

Biden kritiserar Trump för att lägga ord i Floyds mun

Den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden kritiserar Donald Trump för att försöka koppla samman George Floyds död med den amerikanska ekonomin.

– George Floyds sista ord, ”jag kan inte andas, jag kan inte andas”, har hörts som ett eko över hela världen. Att president Trump försöker lägga andra ord i hans mun tycker jag är förkastligt, säger han enligt CNN.

Det var när Trump kommenterade den minskande arbetslösheten som han sa att ”George Floyd förhoppningsvis tittar ner på oss nu och säger att det här är en bra sak för vårt land”.

28 min
Poliserna knuffar mannen till marken.  Mike Desmond / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Polis knuffade 75-årig man till marken under protester

75-åriga Martin Gugino knuffades till marken av polisen i samband med protester i Buffalo, New York, rapporterar flera amerikanska medier.

Gugino slog sig i huvudet i samband med fallet och fick föras till sjukhus med allvarliga men inte livshotande skador.

Polisen uppgav först att mannen snubblat men rörliga bilder visar hur flera poliser går fram till mannen och knuffar honom till marken där han ligger blödande.

Flera av poliserna som var med vid händelsen har nu stängts av från sitt arbete. New Yorks guvernör Andrew Cuomo kallar händelsen för ”orättfärdig och skamlig”.

2 tim
Donald Trump.  Evan Vucci / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump: ”Förhoppningsvis tittar George ner på oss nu”

Donald Trump tog upp George Floyds död när han under en presskonferens kommenterade de amerikanska arbetslöshetssiffrorna, rapporterar flera amerikanska medier.

Presidenten menar att en stark amerikansk ekonomi är det bästa som kan hända för att överbrygga rasmotsättningar i landet. Han sa även att alla amerikaner ska behandlas lika inför lagen oavsett etnicitet, hudfärg, kön eller trosuppfattning.

– Vi såg alla vad som hände förra veckan. Vi kan inte låta det ske. Förhoppningsvis tittar George ner på oss nu och säger att det är en fantastisk sak som händer i vårt land. Det här är en fantastisk dag för honom. Det här är en fantastisk dag för alla. Det här är en fantastisk dag för jämlikheten, sa Trump.

Floyd dödades i ett brutalt polisingripande i förra veckan och hans död har lett till omfattande demonstrationer mot polisens övervåld.

5 tim
Läs mer om Protesterna i USA
Coronaviruset Smittans effekter
Äldre som cyklar. Martina Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittans effekter

Folkhälsomyndigheten: Äldre bör vara försiktiga

Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, säger till SVT att de slopade reserestriktionerna även gäller dem som är 70 år och äldre. Men de måste vara extra försiktiga.

Enligt henne är det viktigt att man fortsätter att hålla avstånd och att man väljer sitt resmål med omsorg.

– Om man är äldre, speciellt om man har någon annan sjukdom så ska man tänka på att vården kan vara extra hårt belastad i vissa regioner, säger Byfors till SVT.

Från och med 13 juni hävs regeringens uppmaning om att avstå icke nödvändiga resor inom landet.

2 tim
Ylva Johansson KENZO TRIBOUILLARD / AFP
undefined

Ylva Johansson hoppfull om fria resor inom Europa

De inre gränserna och resandet inom EU ska vara tillbaka till det normala igen om några veckor – det hoppas EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson efter ett möte med EU:s inrikesministrar på fredagen.

– Personligen tror jag att vi kommer att vara tillbaka till ett fullt fungerade Schengenområde senast i slutet av juni, säger hon till AP.

Frankrike och Tyskland pressar på för ett samordnat öppnande av gränserna inom EU, säger inrikesminister Mikael Damberg till TT.

Han säger också att Sverige aktivt arbetar för att informera om coronasituationen i landet för att de EU-länder som ställer hårdare krav på inresor till Sverige ska tänka om.

Idag 12:46
Illustrationsbilder. TT
undefined

SAS drar igång linjer till Europa – trots UD-avrådan

SAS drar inom kort i gång flera flyglinjer som legat nere under coronapandemin. Från och med 15 juni kan Stockholmsresenärer flyga till Visby, Östersund, Aten och Palma de Mallorca. Ytterligare elva linjer öppnar från Köpenhamn.

20 juni inleds flygningar till åtta andra destinationer, varav de flesta är vid Medelhavet.

Samtidigt gäller UD:s avrådan från alla icke-nödvändiga utlandsresor, vilket inkluderar turistresor, fram till den 15 juli, noterar TT.

– Vi förutsätter att alla följer de råd som kommer från svenska UD och reglerna i andra länder, säger presschefen Freja Annamatz till nyhetsbyrån.

Idag 09:19
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Svenska fallen
Johanna Sandwall. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Svenska fallen

Socialstyrelsen: Mer grönt än rött i vår lägesbild

Trenden med minskat antal avlidna i covid-19 per dygn fortsätter, skriver TT. Dessutom ser elva av Sveriges 21 regioner en förbättring på kort sikt och nio av dem på längre sikt.

– Det är första gången vi har mer grönt än rött i vår lägesbild på kort sikt. Det står ju för någonting i alla fall, Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen.

Enligt Socialstyrelsen innebär kort sikt 48–72 timmar, och lång sikt 10–15 dagar.

Idag 15:19
Ann Söderström. Thomas Johansson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Slår tillbaka mot Tegnell: Ökning beror på fler tester

Under torsdagen konstaterade statsepidemiolog Anders Tegnell att smittspridningen ökar i Västra Götaland.

Men regionen har en annan bild av läget och hänvisar i stället till att de högre siffrorna beror på att man nu utökat testningen, rapporterar GP.

I själva verket pekar smittspridningen sakta nedåt, menar Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör i Västra Götalandsregionen.

– Jag vill betona att det ser olika ut regionalt, men som helhet minskar vårdbehovet på totalen, säger hon.

Idag 13:05
Läs mer om Coronaviruset
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Idag 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande