Var femte är felförsäkrad – så säkrar du kontrollen
Det är ingen hemlighet att många som administrerar de anställdas tjänstepensioner upplever att hanteringen kan vara både tidskrävande och komplicerad. Men det finns nycklar för att göra administrationen både säkrare och enklare.
Det finns tyvärr många företag i Sverige som betalar premier i onödan till personer som redan avslutat sin anställning. Även motsatsen förekommer, där företaget av olika anledningar missar att betala in premier. Granskningar visar att så många som var femte anställd är felförsäkrad.*
Missarna kan bli kostsamma
- Vem på företaget bestämmer vad som ska vara pensionsgrundande? Är det bara grundlönen eller även eventuell rörlig del och bonusar? Även om ansvaret är tydligt kan pappersblanketter skapa oordning och bidra till felaktiga avsättningar. Förseningsavgifter, retroaktiva kompensationskrav och åtgärder från Skatteverket är några exempel på möjliga konsekvenser, menar Shoka Åhrman, Pensionsexpert på SPP.
Men, för dig som vill ha en smidigare administration av tjänstepensionen finns fyra enkla steg att ta. Oavsett om ni är tio eller 10 000 anställda.
*Enligt granskningar från bland annat FörsäkringsGirot
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.