Varningen: Så kan du drabbas av bedragare i julhandeln
Under december månad ökar näthandeln och parallellt också bedrägerierna. En av metoderna som används i allt större utsträckning är så kallad ”vishing”, en sammansättning av orden ”voice” och ”phishing”. Vishing innebär att du till exempel får ett samtal där personen säger sig ringa från posten och meddelar att ditt paket försvunnit. För att du ska få mer information om din leverans ber personen i andra sidan luren att du ska legitimera dig med bank-id. Men om du gör det, finns risken att ditt bankkonto snabbt töms.
Men det är inte bara runt jul som bedragarna försöker lura oss. I Klarnas podcast Kalla bedrägerier får vi höra om hur Jennifer, 24, blev lurad. Bedragarna uppgav att de ringde från bankens säkerhetsavdelning och att hon måste förnya sitt bank-id. För att göra det ombads hon legitimera sig.
– Då ringde varningsklockorna, att man inte ska legitimera sig mot något man inte vet något om, berättar Jennifer.
Hon gjorde ändå som hon blev instruerad, men anade att något inte stod rätt till. När Jennifer sedan loggade in på sin internetbank kunde hon i realtid se hur kontot tömdes på pengar.
Hur det gick för Jennifer hör du i Klarnas podcast Kalla bedrägerier, en true crime-podd om några av världens mest spektakulära it-brott och bedrägerier - perfekt lyssning under jul- och nyårshelgerna.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.