Hem

Sju procent av svenskarna överväger lämna Facebook

16 procent av de svenska Facebook-användarna har tankar på att antingen minska sitt Facebook-användande och sju procent överväger att helt och hållet stänga ner sitt konto. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av branschorganisationen Sveriges Annonsörer, uppger TT.

Enligt Tero Marjamäki på Sveriges Annonsörer är det hela en del i en trend som man ser, där allt fler minskar ned på det digitala och går tillbaka till det analoga. ”Det ser vi även hos annonsköparna. Man överväger vilka kanaler man använder”.

Huruvida man verkligen tänkt göra allvar av att lämna Facebook är förstås en annan sak.

Rättelse: I en tidigare version av den här texten stod det felaktigt att 23 procent planerar att lämna Facebook. Rätt är att enligt undersökningen, som gjorts av Novus på uppdrag av Sveriges annonsörer, överväger 16 procent att minska sitt användande. Sju procent överväger att stänga sitt konto.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen