Boom för naturgas väntar Kinas lastbilstillverkare
Lastbilar drivna med flytande naturgas spås en lysande framtid i Kina när regeringen i år trappar upp kampen mot dieselutsläppen, skriver Reuters. Försäljningen inom sektorn har stigit med 540 procent till 39 000 exemplar under årets första sju månader, enligt analysfirman IHS Markit. Nu drivs 4 procent av de totalt 6 miljoner tunga lastbilarna i landet av drivmedlet.
– Vi ser ett genombrott för lastbilar med flytande naturgas i år, tack vare regeringens upptrappade politik, säger Mu Lei, marknadschef för statliga lastbilsjätten Sinotruk, enligt nyhetsbyrån.
Läs också
bakgrund
Flytande naturgas
Wikipedia (sv)
Flytande naturgas, även benämnt med den engelska förkortningen LNG (liquefied natural gas), är naturgas som omvandlats till flytande form för transport eller förvaring. För att göra det effektivt att transportera naturgas där man inte har tillgång till ett rörnät kyler man ner gasen till ca -160 °C, då den övergår i flytande form. Volymen på vätskan är ungefär 640 gånger mindre än motsvarande standardvolym av gasen. Den blir samtidigt klar, färglös och luktfri. Flytande gas väger mindre än hälften så mycket som vatten och flyter därför på vattenytan om den hälls ut.
bakgrund
Sinotruk
Wikipedia (en)
China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd., CNHTC or Sinotruk Group is a Chinese state-owned truck manufacturer headquartered in Jinan, Shandong province. It is currently the third largest truck manufacturer in Mainland China. It is famous for developing and manufacturing the first heavy duty truck - "Huanghe" (黄河, lit. Yellow River) JN150 in China.
CNHTC was founded in 1935 by Kuomintang Government of the Republic of China era on the basis of Jinan Automobile Works. It started developing heavy-duty trucks in 1956. Since the reform and restructure in 2001, the company has got rid of the operating losses for previous years.
Most of the group assets was now listed on the Hong Kong Stock Exchange in 2007, as Hong Kong-incorporated company, Sinotruk (Hong Kong). Another subsidiary (subsidiary of Sinotruk (Hong Kong)), CNHTC Jinan Truck (SZSE: 000951), was listed on the Shenzhen Stock Exchange.
With strong presence in South America, in countries such as Venezuela, Colombia, Peru, Chile, Uruguay and Paraguay, Sinotruk came to Brazil due to the union of a group of businessmen with extensive experience in the transportation industry. With a great sales expectations Sinotruk has sold 2,000 vehicles thus far.
With the success seen in the first years of operation of the brand in Brazil, in 2013 Sinotruk to begin deployment of the first plant outside China, which should be installed in Lages, Brazil with an initial investment of more than 300 million dollars.
Sinotruk also produces trucks in Pakistan through a joint venture with Dysin Automobiles.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen