Omnis satsning: Inleder samarbete med Novus
Omni växlar upp politikbevakningen inför valåret och inleder ett samarbete med opinionsinstitutet Novus. Varje månad kommer Omni att publicera väljarindexet Svensk väljaropinion, som är en sammanställning av siffror från Novus, Sifo och Demoskop.
Novus vd Torbjörn Sjöström säger att samarbetet känns givet.
– Omni har positionerat sig som destinationen för politik och det känns naturligt att en nyhetstjänst som sammanställer nyheter från olika källor har just Svensk väljaropinion – som sammanställer olika väljarbarometrar, säger han.
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör på Omni, håller med. Han lyfter också diskussionen kring opinionsundersökningar som uppstått inte minst sedan USA-valet i fjol.
– Kvalitet är otroligt viktigt när vi nu går in i ett valår i Sverige. Novus håller kvalitetsfanan högst i Sverige och var den givna partnern för oss, säger han.
Om samarbetet
Omni/Novus Svensk väljaropinion är ett väljarindex – poll of polls – som Novus sammanställer åt Omni. Indexet presenteras en gång i månaden och sammanställs på intervjuer genomförda den senaste månaden. Det är resultaten från Novus, Sifo och Demoskop som vägs samman.