Hem
(Erik Simander/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Tomas Eneroth: Vi måste titta på kostnaderna

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte sätta ner foten om huruvida höghastighetstågen ska kunna gå i 250 eller 320 kilometer i timmen, som Sverigeförhandlingen föreslog i dag.

– Det är ingen tvekan om att en snabb utbyggnad innebär skalfördelar men det är också dyrare. Vi måste både titta på kostnader och praktiska förutsättningar, säger han till TT.

Han kommer att inleda samtal med oppositionen om infrastruktursatsningar efter årsskiftet, inför den proposition som regeringen ska lägga under våren.

Höghastighetsbanor var en av Alliansens valfrågor 2014, men sedan dess har Liberalerna sagt att partiet inte längre ser projektet som realistiskt och även Moderaterna har backat. Centerpartiet förespråkar dock höghastighetsbanor för tåg i 320 kilometer i timmen och att banorna ska byggas snabbt.

bakgrund
 
Sverigeförhandlingen
Wikipedia (sv)
Sverigeförhandlingen är en del av regeringskansliet i Sverige som fått i uppdrag att arbeta för medfinansiering av de planerade höghastighetsjärnvägarna i landet. Av regeringen utsedda personer att leda arbetet är de tidigare statssekreterarna HG Wessberg (M) och Catharina Håkansson Boman (C). Förhandlingsfasen beräknas vara klar hösten 2017. Andra av Sverigeförhandlingens uppgifter är bland annat att arbeta för i Stockholm, Göteborg och Malmö utökad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen