”20 km i timmen är rimligt om ingen ska dö i trafiken”
Bashastigheten för biltrafik i svenska tätorter bör sänkas till åtminstone 30 kilometer i timmen, allra helst 20 kilometer i timmen. Det skriver flera hälso- och trafikexperter i ett inlägg på DN Debatt.
Den sistnämnda hastigheten är ”det mesta rimliga” om Sverige ska klara den nollvision man satt upp, ett mål om att ingen människa i Sverige ska dö i trafiken. Debattörerna argumenterar för att riskerna för att en fotgängare ska dödas i olycka med en bil ökar markant ju högre hastigheterna blir. Dagens bashastighet om 50 kilometer i timmen är alldeles för hög, menar de.
”Redan vid 20 km/tim finns en liten risk att dö vid påkörning. Vid 50 km/tim är risken 20 procent och ända upp till 50 procent för fotgängare över 60 år.”
Om debattörerna
Tobias Alfvén, barnläkare och docent Karolinska institutet
Tom Bellander, professor i miljömedicin, Karolinska institutet
Pia Björklid, professor emerita i pedagogik, Stockholms universitet
Elisabet Elfström, tf förbundsdirektör Sveriges arkitekter
Klas Elm, ordförande Svensk cykling
Sonja Forward, ordförande Fotgängarnas förening
Johanna Grant, ordförande Gröna bilister
Monica Green, ordförande NTF
Marie Hasselberg, professor Karolinska institutet
Christer Hydén, professor emeritus i trafikteknik, Lunds universitet
Anna Kiessling, ordförande Svenska läkaresällskapets kommitté för prevention och folkhälsa
Anders Kullgren, forskningschef Folksam och adjungerad professor Chalmers
Ann Legeby, ordförande Föreningen för samhällsplanering
Anna-Karin Lindqvist, folkhälsoforskare LTU
Anna-Johanna Klasander, forskningschef White arkitekter
Tobias Nordström, trafikforskare Spacescape
Ulf Ranhagen, gästprofessor i byggteknik, Högskolan Dalarna
Peter Schantz, professor i humanbiologi, GIH
Erik Stigell, trafikforskare Trivector
Alexander Ståhle, forskningsledare stadsbyggnad KTH
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet
Emil Törnsten, verksamhetsledare Svenska cykelstäder