Hem
Arkivbild. (Björn Larsson Rosvall/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”20 km i timmen är rimligt om ingen ska dö i trafiken”

Bashastigheten för biltrafik i svenska tätorter bör sänkas till åtminstone 30 kilometer i timmen, allra helst 20 kilometer i timmen. Det skriver flera hälso- och trafikexperter i ett inlägg på DN Debatt.

Den sistnämnda hastigheten är ”det mesta rimliga” om Sverige ska klara den nollvision man satt upp, ett mål om att ingen människa i Sverige ska dö i trafiken. Debattörerna argumenterar för att riskerna för att en fotgängare ska dödas i olycka med en bil ökar markant ju högre hastigheterna blir. Dagens bashastighet om 50 kilometer i timmen är alldeles för hög, menar de.

”Redan vid 20 km/tim finns en liten risk att dö vid påkörning. Vid 50 km/tim är risken 20 procent och ända upp till 50 procent för fotgängare över 60 år.”

Om debattörerna

Tobias Alfvén, barnläkare och docent Karolinska institutet

Tom Bellander, professor i miljömedicin, Karolinska institutet

Pia Björklid, professor emerita i pedagogik, Stockholms universitet

Elisabet Elfström, tf förbundsdirektör Sveriges arkitekter

Klas Elm, ordförande Svensk cykling

Sonja Forward, ordförande Fotgängarnas förening

Johanna Grant, ordförande Gröna bilister

Monica Green, ordförande NTF

Marie Hasselberg, professor Karolinska institutet

Christer Hydén, professor emeritus i trafikteknik, Lunds universitet

Anna Kiessling, ordförande Svenska läkaresällskapets kommitté för prevention och folkhälsa

Anders Kullgren, forskningschef Folksam och adjungerad professor Chalmers

Ann Legeby, ordförande Föreningen för samhällsplanering

Anna-Karin Lindqvist, folkhälsoforskare LTU

Anna-Johanna Klasander, forskningschef White arkitekter

Tobias Nordström, trafikforskare Spacescape

Ulf Ranhagen, gästprofessor i byggteknik, Högskolan Dalarna

Peter Schantz, professor i humanbiologi, GIH

Erik Stigell, trafikforskare Trivector

Alexander Ståhle, forskningsledare stadsbyggnad KTH

Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

Emil Törnsten, verksamhetsledare Svenska cykelstäder

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen