Studie: Sena kvällar ökar risk för åderförkalkning
Åderförkalkning är nästan dubbelt så vanligt hos personer som är mycket kvällspigga jämfört med personer som går upp i ottan. Det visar en ny studie vid Göteborgs universitet.
Drygt 770 män och kvinnor mellan 50 och 64 har ingått i studien. I den mest morgonpigga gruppen hade 22,2 procent åderförkalkning i kranskärlen. I gruppen ”extrem kvällstyp” var förekomsten av åderförkalkning 40,6 procent.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen