(TT)

Tråkig tv bidrar till småätande och fetma

Trista tv-program kan öka småätandet under tittandet och öka risken för fetma. Är programmen engagerande minskar däremot suget, rapporterar Upsala Nya Tidning. Resultatet kommer fram i ny forskning från Uppsala universitet.
– Flera studier har kopplat ihop tv-tittande med småätande och ökad risk för fetma, men vi är först med att visa att själva innehållet i programmet kan påverka hur mycket vi äter, säger professor Helgi Schiöth på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet till tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen