Hem
(Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Klarnas vd: Incidenten var självförvållad – inte attack

Det var en självförvållad incident och inte en attack utifrån som ledde till dagens teknikhaveri där användare kunde se andra kunders uppgifter, uppger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i ett uttalande.

Fintechbolagets presstjänst uppger i ett mejl på fredagen att 9 500 kunder drabbades under 31 minuter runt 11-tiden innan Klarna blockerade inloggningen till appen.

Orsaken var en uppdatering de gjort 15 minuter tidigare och problemet identifierades snabbt och tillsynsmyndigheter informerades, skriver Siemiatkowski.

”Det är viktigt att notera att tillgången till data har varit helt slumpmässig och inte innehållit kort- eller bankdetaljer”, skriver han. Det har heller inte varit möjligt att få tillgång till en specifik användares data.

”Vi är verkligen ledsna för eventuella obehag. Våra kunders tillit och säkerhet är vår högsta prioritet”, skriver Siemiatkowski.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen