Hem
Arkivbild, Luciafirande i Enköping 2006, Paulina Sokolow (TT)

”Åhléns var medvetna om vilka krafter de triggade”

Åhléns kommunikationsavdelning kan omöjligt varit ovetande om rasistsvansen och krafterna som triggades när de valde sin barnmodell till luciakampanjen. Det skriver Paulina Sokolow, kommunikatör och konsthistoriker, i en debattartikel på SVT Opinion. ”Personligen är jag djupt kluven till kampanjen och har väldigt svårt för att, som många, sjunga varuhusets lov”, skriver Sokolow.

Hon menar att alla, såväl medier som rasister och antirasister, spelat sin roller väl, att uppmärksamheten kommer hänga i fram till jul, och att Åhléns måste se sin kampanj som oerhört lyckad.

Kampanjen blåstes av efter rasistiska kommentarer mot pojken i luciakrona, till följd av hans hudfärg och kön. Pojkens familj tröttnade och bad varuhuskedjan att dra tillbaka kampanjen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen