Aktiespararna kräver raka besked om onlinehandeln
Kritiken från investerarhåll har länge varit att H&M inte varit tillräckligt tydliga i sin strategi för att växa online, skriver Financial Times om den svenska klädjätten. Förväntningarna är därför stora inför kapitalmarknadsdagen på onsdag.
– Vi förväntar oss ny och mer djupgående information om e-handeln och den digitala omvandlingsprocessen, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson till FT. En kritisk faktor (för förtroendet, FT:s anm.) är att Karl-Johan Persson presenterar solid och konkret guidning, inklusive risker och hinder på vägen.
Ett problem som H&M står inför är att många av de funktioner som online-kunderna förväntar sig numera också är kostsamma. I en analys från Société Générale uppskattas att fri frakt och fria returer kan kosta ytterligare 3 procent på rörelsemarginalen, som redan är ner 10 procent.
Svaret från H&M har hittills kretsat kring att man vill investera, och ser på lång sikt.
– De fortsätter att upprepa att de agerar långsiktigt men marginalerna har sjunkit i tio år nu – är inte det lång sikt? frågar sig en anonym investerare.