Hem

Aktiespararna kräver raka besked om onlinehandeln

Kritiken från investerarhåll har länge varit att H&M inte varit tillräckligt tydliga i sin strategi för att växa online, skriver Financial Times om den svenska klädjätten. Förväntningarna är därför stora inför kapitalmarknadsdagen på onsdag.

– Vi förväntar oss ny och mer djupgående information om e-handeln och den digitala omvandlingsprocessen, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson till FT. En kritisk faktor (för förtroendet, FT:s anm.) är att Karl-Johan Persson presenterar solid och konkret guidning, inklusive risker och hinder på vägen.

Ett problem som H&M står inför är att många av de funktioner som online-kunderna förväntar sig numera också är kostsamma. I en analys från Société Générale uppskattas att fri frakt och fria returer kan kosta ytterligare 3 procent på rörelsemarginalen, som redan är ner 10 procent.

Svaret från H&M har hittills kretsat kring att man vill investera, och ser på lång sikt.

– De fortsätter att upprepa att de agerar långsiktigt men marginalerna har sjunkit i tio år nu – är inte det lång sikt? frågar sig en anonym investerare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen