Hem
(TT)

Allt fler strömmar böcker: ”Kvinnor lyssnar mest”

Samtidigt som den fysiska bokhandeln och andra traditionella försäljningsställen står för merparten av försäljningen är det de digitala abonnemangstjänsterna Bookbeat, Nextory och Storytel som har den procentuellt sett starkaste tillväxten. Det visar den nya branschstatistiken över 2017 som Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen har låtit sammanställa.

För att möta uppgången lanserar även Akademibokhandeln, via dotterbolaget Bokus, en tjänst för strömmade böcker i vår, enligt vd:n Maria Hamrefors.

Enligt Niclas Sandin, vd på Bookbeat, har de strömmade ljudböckerna lockat till sig många som annars inte läser och som dessutom är beredda att betala så mycket som 2 000 kronor per år i abonnemangsavgifter.

– Det är väldigt högt, normalt köper svenskarna böcker för ett par hundra per år, säger Erik Wikberg, rapportens författare, som poängterar att det är kvinnorna som lyssnar mest.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen