Allvarlig säkerhetsbrist i modem har inte åtgärdats
Comhem har i 14 månader känt till att företaget har allvarliga säkerhetsbrister i sina kunders modem. En IT-säkerhetsexpert larmade om bristerna i augusti 2013 men trots det har det ännu inte åtgärdats, skriver Dagens Nyheter i dag. Problemet rör ett av företagets vanligaste modem, Netgear CG3100, och enligt tidningen tar det bara någon minut att hacka det och tar sig in i kundens datornätverk.
– De uppdateringar som Comhem lovade att göra har inte genomförts. Det är faktiskt riktigt dåligt och anmärkningsvärt, säger Johan Rydberg Möller, en av sex comhem-kunder vars modem DN testat.
Comhem själva förnekade först att modemet skulle ha brister men säger nu att de ska lösa problemen.
– Det är bra att ni har uppmärksammat oss på det. Vi jobbar på det tillsammans med Netgear. Sedan är det viktigt att komma ihåg att vi inte längre levererar detta modem till nya kunder, säger Fredrik Hallstan, presschef på comhem.