Hem
(Dan Hansson / Svd / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”AMK sedelärande om manlig bastugemenskap”

”Låt oss ägna humorgängets Åhlénsreklam en minut innan vi låter den falla i glömska.”
DN:s Catia Hultquist skriver om podcast-gänget Alla mina kamrater, AMK, och den kalsongkampanj de var frontfigurer för innan komikern Kringlan Svensson gick ”bärsärk” mot Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg.
I kalsongreklamen representerade AMK ”vanliga snubbar som alla möjliga män kan identifiera sig”, skriver Hultquist. I sin podd blev de en sedelärande berättelse om problemet med allt för homogena grupper och manlig bastugemenskap, fortsätter hon.
Medan Svensson uttalade hot om våld med yxa och genomgående använde ordet ”fitta” som ett nedsättande tillmäle möttes hans attack av få tillsägelser och desto mer skratt och tystnad. Hade reaktionen varit densamma utan bastugemenskapen, om en kvinna fanns med i gruppen, frågar Hultquist retoriskt.
Hon konstaterar:
”Våra manliga kamrater behöver helt enkelt lite fler tjejkompisar för att bli smartare.”

Bakgrund:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen