Analys: Alla bör inte vilja vara som H&M och Zara
H&M och Zaras framgångar banade väg för ett paradigmskifte inom den globala klädhandeln, skriver Bloombergs handelskolumnist Sarah Halzack i en analys. De båda bolagens affärsmodell har varit disruptiv – snabbhet, låga priser och trendkänslighet – och har kommit att göra livet surt för bolag i mellanprissegmentet, såsom Gap, J. Crew och Urban Outfitters.
Men vissa aktörer tolkar ”snabbmodets” framgångar fel, fortsätter Halzack och pekar bland annat på väsktillverkaren Vera Bradley. De meddelade i veckan att de ser över takten i vilken de lanserar nya kollektioner då de märkt att befintliga produkter har en längre livstid än förväntat.
”Det råder inga tvivel om att modebranschen har gjort rätt i att ställa om inför en ny era. Instagram, Snapchat och andra digitala plattformar är katalysatorer som tar trender kors och tvärs över jorden på ett ögonblick. Den dynamiken är här för att stanna”, skriver hon och fortsätter:
”Men återförsäljare ska inte låta det distrahera dem från det uppenbara faktumet att snabbmodet inte tilltalar alla.”