Analys: De vill skrämma dig att sluta köpa från Kina
Dyrare och långsammare. Postnords strategi är sannolikt att försöka skrämma svenska konsumenter att sluta köpa prylar på nätet från Kina. Det skriver Breakits Caroline Englund efter beskedet att en administrativ avgift på 125 kronor införs utöver momsen. När svenskarna i stället skippar kinesiska nätbutiker slipper Postnord bygga upp en ny, dyr organisation för att hantera moms-problematiken, skriver hon och tillägger: ”Smart jobbat”.
SvD Näringslivs Torbjörn Isacson menar att förändringarna är nödvändiga för en justare spelplan för svenska företag. Med subventionerat porto och utebliven moms har det rått ”en minst sagt osund konkurrenssituation för många svenska handlare”, skriver han.
Läs också
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen