Analys: Fingerprint har tre år på sig att ställa om
Att Apple valde att skrota fingertrycksavläsningen på sina nya Iphone-modeller för att i stället satsa på ansiktsavläsning bådar inte gott för de svenska företagen Fingerprint Cards och Precise Biometrics, skriver Mikael Törnvall i en analys i SvD Näringsliv. Han ger företagen tre år att ställa om till den nya tekniken och bredda sina produktionsportföljer. Historien är full av företag som inte såg förändringarna i tid.
Avanzas sparekonom Claes Hemberg skrev redan innan Apples lansering att de 74 000 aktieägarna i Fingerprint borde vara nervösa. Apple var det företag som fick fart på Fingerprint 2015. Med ny teknik kan det högst värderade företaget i världen nu rycka undan mattan för den svenska uppkomlingen.
I New York Magazine skriver Brian Feldman att ansiktsigenkänning kanske inte är en så bra innovation. Fingertrycksavläsningen var snabb, praktisk, lätt och fungerade utan strul.