Analys: Hur ska vi orka med ännu ett svenskt märke?
Tiden innan svenska jättar som H&M och Ikea gjorde mode och inredning tillgängligt och billigt var för brittisk del grå, trist och viktoriansk. Men hur många svenska varumärken ska man orka med? Det frågar sig Financial Times Jo Ellison i en analys, med anledning av H&M:s nysatsning Arket. Den första Arket-affären är tänkt att slå upp dörrarna i London den 25 augusti.
Ellison konstaterar att Arket är det åttonde varumärket som tar plats under H&M-gruppens paraply. ”Vilket hål kan det nya varumärket egentligen fylla?”, frågar hon sig, men tillägger att idén med en konceptbutik med kafé och onlineförsäljning i ett är ett drag som kanske kan hjälpa H&M att ta mark från konkurrenterna, framför allt spanska Inditex och japanska Uniqlo.
”Allt tyder på att gruppen tar ett litet steg bort från sin kärnbas av mode för att bli ett större varumärke för livsstil. Lite som Ikea, med tröjor och och klänningar och en större omfattning av varmkorv.”