Analys: Schibsteds TV4-köp har jämnat ut spelplanen
Schibsted Medias köp av TV4 har förändrat den svenska mediemarknaden, säger Dagens Medias tillförordnade chefredaktör Yasmine Winberg till Ekonomiekot Extra.
– Tidigare har Bonnier varit de som haft monopol och gjort förvärv och expanderat. Det här jämnar ut spelplanen, säger hon.
Winberg ser affären som ett sätt att få en stark rörlig verksamhet som kan komplettera ljud och bild. Hon ser framför sig att TV4 kan komma att distribuera via Aftonbladet när bolagen nu får samma ägare, snarare än att Schibsteds titlar, som SvD, Aftonbladet, Omni och VG, skulle synas i TV4.
Marie Nilsson, som är vd för analysföretaget Medievision, ser att de bägge bolagen har en bättre framtid ihop än separat.
Schibsted Media äger Omni och Omni Ekonomi.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen