Hem
(LLUIS GENE / AFP)

Analys: Största risken att digitala annonser synas

Google har blivit föremål för en kritikstorm kantad av flera tunga annonsörers avhopp sedan det framkommit att reklam visas intill olika typer av stötande filmer på Youtube. Turerna bygger på ett allvarligt problem för Google, menar Bloombergs techkolumnist Shira Ovide.

”Den verkliga risken för Google och Facebook är att uppståndelsen får annonsörer att titta närmare på om deras digitala annonsbudgetar verkligen spenderas så effektivt som de tror. Det är möjligt att inte skulle gilla vad de fick reda på”, skriver hon och fortsäter:

”Marknadsföringsbolaget Adobe sa i veckan att […] de stigande utgifterna för sökannonsering inte inte leder till att fler konsumenter besöker annonsörernas sajter.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen