Hem
(Carolyn Kaster / TT / NTB Scanpix)

Analys: Zuckerberg vägrade förklara hur det fungerar

Att Mark Zuckerberg ihärdigt undvek att förklara hur Facebook verkligen fungerar var det mest intressanta med veckans utfrågningar i Washington, menar Bloombergs Shira Ovide.

Grundaren duckade frågor om vilken typ av information om användare som samlas in och hur den faktiskt används i annonsering, menar hon.

”Om Facebook verkligen var en bra affär för användarna – en användbar gratistjänst i utbyte mot annonser baserade på intressen och aktivitet – skulle Zuckerberg på ett enkelt sätt kunnat förklara hur allt fungerade”.

New York Times Andrew Ross Sorkin skriver samtidigt att historien lär oss att avslöjanden om brott mot rätten till integritet på nätet inte förändrar användarnas beteenden.

”Vi bestämde oss för länge sedan att ge bort privat information i utbyte mot gratis innehåll”, skriver han.

Många faktorer står i vägen för förändring, fortsätter Ross Sorkin. Dels saknas ordentliga incitament för företagen att skydda datan. Dels är effekterna av dataintrången sällan verkligt kännbara för användarna.

”För de flesta är det ett teoretiskt problem – och ses på på samma sätt som folk ser på klimatförändringarna eller den växande statsskulden”‚ skriver han.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen