Analyser: Ett bra svenskår – trots uteblivna priser
”En underbar överraskning”. Så beskriver The Guardians Peter Bradshaw det faktum att Sean Bakers komedi ”Anora” tog hem årets Guldpalm i Cannes.
Filmen handlar om Ani, en erotisk dansare som gifter sig med en rysk oligarkson. Bradshaw tycker att den bidrar med energi, romantik, spänning och ”sin alldeles egna märkliga eufori”.
Samtidigt tror Bradshaw att många nog var besvikna över att favorittippade Mohammad Rasoulofs film ”The seed of a sacred fig” inte fick mer än en specialutmärkelse för bästa manus.
”Fler priser till Mohammad Rasoulof hade nog känts bättre.”
SVT Kulturs Hannes Fossbo skriver att det var ett bra svenskår i Cannes, trots att inga priser gick till svenskar.
Enligt Fossbo var en av festivalens höjdpunkter när svensk-iranske regissören Ali Abbasi höll en presskonferens om sin film ”The Apprentice”. Abbasi rev ner applåder när han kungjorde att filmen inte alls handlar om Donald Trump, utan om samhället.
Vinnarna
Palme d’Or: “Anora,” Sean Baker
Grand Prix: “All We Imagine as Light,” Payal Kapadia
Regissör: Miguel Gomes, “Grand Tour”
Manliga skådespelare: Jesse Plemons, “Kinds of Kindness.”
Kvinnliga skådespelare: “Emilia Pérez”
Juryns pris: “Emilia Pérez”
Prix Spécial/Specialpriset: Mohammad Rasoulof, “The Seed of the Sacred Fig”
Manus: Coralie Fargeat, “The Substance”