Hem
Jean-Luc Godard (t.v) tillsammans med den israeliske producenten Menahem Golan (t.h). (Pierre Gleizes / Ap)

Analyser: För Godard var film inte verklighet

Jean-Luc Godard efterlämnar en makalös filmografi. Den är ännu i dag häpnadsväckande modern, vitsig och idérik samtidigt som den är tidsbunden, tillbakaskådande och framåtblickande i samma andetag. Så beskriver Eva af Geijerstam den bortgångne franska regissörens konstnärskarp på DN.

”Han förvissade sig allt som oftast om att åskådaren aldrig skulle bedåras eller bedövas av hans underhållande illusionsmakeri utan alltid borde vara medveten om att film inte är verklighet.”

Filmkritiker Mårten Blomkvist säger i Kulturnytt att Godard var en viktig förgrundsgestalt för franska nya vågen, som handlade om att ta sig ur filmstudiorna och ut på gatorna, och bryta mot tidigare regler.

– De hittade på tricks. Jump cuts blev känt, man klippte mitt i en åkning så att det tycktes hoppa i bilden, vilket var fel enligt det gamla sättet där man inte ville att tittaren skulle förstå att det filmades. Det var inga problem för Godard.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen