Analyser: Företag i Kina slits mellan profit och etik
Bojkotten mot H&M och andra klädjättar kom strax efter att EU för första gången sedan 1989, då massakern vid Himmelska fridens torg inträffade, införde sanktioner mot Kina. Det skriver Marianne Björklund i en DN-analys.
Därefter följde USA, Kanada och Storbritannien efter – och Kina svarade med att bland annat attackera företag som tagit ställning mot förtrycket i Xinjiang.
För bolag i landet är det en balansgång där de ”slits mellan profit och etik”, konstaterar Björklund.
Therese Larsson Hultin skriver i SvD att Kina fått stärkt självförtroende under pandemin då landet klarat sig bättre än både EU och USA.
Men det kan finnas fler anledningar till Kinas höjda tonläge – som att det kinesiska kommunistpartiet firar 100 år i juli.
”Då vill Peking inte ha ett antal europeiska och amerikanska klädmärken, eller för den delen regeringar, som håller på och tjatar om Xinjiang”, skriver hon.