Analyser: Nike springer rakt in i den politiska hetluften
Företag försöker ofta undvika att göra politiska ställningstaganden av rädsla för att stöta ifrån sig kunder, men genom att bygga en reklamkampanj på NFL-spelaren Colin Kaepernick springer Nike rakt in i den politiska hetluften. Det konstaterar CNN Moneys Nathaniel Meyersohn efter nyheten om att Nike ska fira 30-årsjubileet av sin slogan ”Just Do It” med bilder på Kaepernick. ”Nike spelar med höga insatser”, konstaterar han.
Yahoo Sports NFL-skribent Charles Robinson håller med om att sportmärket tar en stor risk. Samtidigt citerar han källor i branschen som uppger att även konkurrenter till Nike uppvaktat Kaepernick för att få honom att skriva på för dem. Enligt insiders i branschen har Nike stora planer för Kaepernick, skriver Robinson. Han citerar en chef för ett konkurrerande skobolag: ”Trump kan twittra i morgon och uppmana alla att bojkotta Nike, och jag tror att det är något man tänkte på innan man skrev på. (...) Men det finns en annan sida också: Colin Kaepernick kan vara den person med störst socialt genomslag som Nike någonsin skriver kontrakt med”.