Hem
Disneys vd Bob Iger tillsammans med Daisy Ridley vid premiären av Star Wars: The Last Jedi i december 2017. (Jordan Strauss / TT / NTB Scanpix)

Analyser: Tv-jättar vill vinna streamingen med innehåll

Disney vill köpa 21st Century Fox för att stärka sitt innehåll och kunna utmana streamingjättar som Netflix. Men kabel tv-distributören Comcast vill sätta käppar i det hjulet och vill själva köpa Fox.

Att Disney och Comcast tävlar om att köpa medietillgångar är helt rimligt, skriver CNN Jill Disis i en analys. Amerikanska tv-tittare slopar sina kabelabonnemang och lägger allt mer tid på streamingtjänster. Medan Comcast även är en leverantör så skulle ett köp av Fox för Disney framförallt handla om innehållet, menar hon. Ett äktenskap mellan Disney och Fox skulle innebära att stora varumärken som X-Men och Avatar hamnar tillsammans med Marvel och Star Wars.

Bloombergs Tara Lachapelle konstaterar också att det är innehållet som är det viktiga. ”Disney och Comcast tror att de kommer att vinna streamingkriget genom att lägga vantarna på så mycket populära tv- och filmrättigheter som möjligt. Det är tur för Fox.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen