Hem
Arkivbild. (LOIC VENANCE / AFP)

Analyser: Twitter står och faller med annonspengarna

Trots en rapport som visade att användartillväxten ökat mer än vad bedömarna räknat med, flyger Twitter runt i cirklar. Det skriver Reuters Jennifer Saba i en analys för Breaking views. För samtidigt som användarna enligt uppgift strömmar till, sjönk intäkterna med 8 procent under det första kvartalet. Det är första gången sedan Twitter noterades på börsen 2013 och tyder på att annonsörerna dragit öronen åt sig, skriver hon.

Bloombergs Shira Ovide är också något oroad över Twitters dalande annonsintäkter: ”Twitter gör ingen vinst och nu minskar även försäljningen. Det är … inte bra”, skriver hon i en analys. Nu borde man satsa allt krut på att locka tillbaka annonsörerna, anser hon: ”Twitter kan växa igen om man visar att annonserna funkar. Men många konkurrenter slåss om samma kista med reklampengar. Twitter måste vinna tillbaka annonsörerna nu, annars kan bolaget vara förlorat för alltid.”

Mer om rapporten

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen