Hem
(Paul Sancya / TT NYHETSBYRÅN)

Analytiker: Bojkott kan växa bortom Facebooks kontroll

Starbucks slutar köpa annonsutrymme i sociala medier. Anledningen är att plattformarna används för att sprida hatbudskap, meddelar kaféjätten i ett pressmeddelande och sällar sig därmed till en skara bolag som tagit liknande beslut och anslutit till kampanjen ”Stop Hate For Profit”.

Frågan är vilken betydelse det kommer att ha för Facebook, vars annonsaffär omsatte 17,7 miljarder det senaste kvartalet. Wedbush Securities analytiker Bradley Gastwirth menar att bojkottens växande omfattning ändå pekar mot ett betydande avtryck i jättens affärer.

”Facebook måste omgående och effektivt bemöta problemet för att stoppa utflödet av annonsörer, innan det blir okontrollerat”, skrev han i en kommentar nyligen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen