Hem
(Shutterstock)

Antitrenden mot influerare når hundratals miljoner

”Deinfluencers” är en ny grupp på sociala medier som ifrågasätter materialism och överprissatta trender, skriver CNN. På ett år har hastaggen #deinfluencing på Tiktok haft nästan 600 miljoner visningar. De utger sig för att vara själva motsatsen till influerare med syftet att reflektera över behovet av en ny produkt eller resa.

– I stället för att säga köp det här säger de – köp inte det här. Båda är former av påverkan, säger Kris Ruby, social medie-analytiker på Ruby Media Group.

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen