Äntligen är BMW i8 Roadster här
Efter flera år av spekulationer är BMW i8 Roadster äntligen här. Det är en vidareutveckling av den fyra år gamla i8:an, som nu finns i två versioner: BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé.
BMW i8 är världens bäst säljande och mest innovativa plug-inhybridsportbil och kombinerar avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som resulterar i sportbilsprestanda med småbilens förbrukning.
Häpnadsväckande låg viktökning
Den största skillnaden mellan Roadster och Coupé är så klart taket. För att behålla och förbättra originalmodellens egenskaper i den öppna BMW i8 Roadster har ingenjörerna satt in en hel arsenal av åtgärder.
För att den ska leva upp till i8-modellens erkänt höga kördynamiska kvaliteter har den en specialkalibrerad chassisättning där styrning, stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare och DSC-systemet modifierats.
Modellen har också förstärkts för att behålla säkerhetsnivån och vridstyvheten i chassit. Trots det väger den bara 60 kilo mer jämfört med BMW i8 Coupé, en häpnadsväckande låg siffra för en öppen bilmodell.
Utökad kapacitet
BMW i8 Roadster och i8 Coupé delar en hel del tekniska egenskaper under motorhuven. Till exempel har batteriet och motorerna samma utökade kapacitet. De delar också innovationer som eDrive-körprogrammet, för maximal eldriftsprestanda. Med ett knapptryck går bägge i8-modellerna att köra helt eldrivet upp till 120 km/h. Räckvidden med eldrift har i nya BMW i8 Coupé ökats till 55 km medan BMW i8 Roadster har en rent eldriven räckvidd på 53 km, enligt NEDC.
Framtiden är elektrisk för BMW
BMW i8 tillsammans med BMW i3 är ett bevis på vad som är möjligt att uppnå med dagens teknik. Vid slutet av 2019 är BMW Groups målsättning att ha levererat 500 000 elektrifierade bilar globalt. Bara första kvartalet 2018 sålde BMW Group 26 858 elektrifierade fordon. 2025 ska BMW Group erbjuda hela 25 elektrifierade modeller, varav tolv är helelektriska.