Apples nya chip öppnar dörrar för fler branscher
Apples Mac-datorer har länge varit förstavalet för mediehus och reklambyråer. Nu pekar trenden på att fler svenska företag låter sina medarbetare själva välja arbetsverktyg – och de nya kraftfulla M1-chippen som Apple lanserat har öppnat dörrar för nya branscher och användare.
– De nya maskinerna från Apple är inte bara enkla att använda, snyggt designade och stabilt konstruerade – de nya M1-chippen ger fantastisk batteritid och är så snabba att de även är oerhört konkurrenskraftiga gällande pris/prestanda, säger Peo Strindlund, Nordenchef på Jamf, ledande inom Apple Enterprise Management.
När Jamf förra året lät undersökningsföretaget Vanson Bourne undersöka inställningen till Mac ute på företagen svarade 79 procent att de inte hade kunnat vara lika effektiva utan en Mac – och hela 97 procent tycker att det är viktigt att arbetsgivaren låter dem välja själva vilka verktyg de vill ha.
– För inte så länge sedan var företag tvungna att välja – Mac eller PC. I dag går det utmärkt att erbjuda båda och låta medarbetarna bestämma. Det finns verktyg som gör det smidigt, snabbt och säkert att hantera fler enheter.