”Är Colberts öde början på slutet för en hel genre?”
Tv-sända pratshower har närmast blivit en institution i USA. Är nedläggningen av ”Late show with Stephen Colbert” början på slutet av en era? Den frågan väcks av flera medier efter det plötsliga beskedet om att CBS lägger ner det populära programmet.
BBC skriver att tv-landskapet har förändrats. Exempelvis bygger ”late night”-genren på aktualiteter vilket gör att de åldras snabbt, efter 24 timmar kan de vara inaktuella. Det problemet har inte tv-serierna och dokumentärerna hos strömningstjänsterna.
Dessutom gästar allt fler kändisar hellre populära Youtube-format, som ”Chicken shop date” eller ”Snack wars”. Där slipper de ofta besvärliga frågor, till kändisarnas pr-teams glädje.
CNN:s Brian Stelter skriver att beslutet sett från utsidan helt saknar logik. Men från insidan, skriver Stelter, vägde nackdelarna med programmet över.
”’The late show’ förlorade pengar och det fanns inget uppenbart sätt att förändra det ekonomiska läget”, skriver han med hänvisning till källor.
Det har spekulerats i politiska motiv bakom beslutet, som kom efter att Colbert kritiserat Trump, men källan uppger att det i grund och botten var ekonomin som avgjorde.