Årets bästa filmer: Norskt, roadtrips och nywestern
Omni sammanfattar filmåret 2021 genom att uppmärksamma några titlar som återkommer i flera av kritikernas samlingar av årets bästa filmer.
The French dispatch
Wes Andersons tioende långfilm är en hyllning till tidningsjournalistik i allmänhet och kanske The New Yorker i synnerhet. Antologin av fiktiva amerikanska reportage från en fransk småstad är både galet komisk och våldsamt seriös, skriver magasinet.
Que vadis, Aida?
Genom tolken Aida skildras massakern i Srebrenica av regissören Jasmila Žbanić – 25 år efter folkmordet. Resultatet är enligt DN en film man aldrig glömmer. Tidningen beskriver det som en snabb, skoningslös, skarpt ansvarsutkrävande och personlig skildring av de verkliga händelserna.
Världens värsta människa
Joachims Triers studie av en ung norskas kamp att lista ut vem hon är – och vem hon borde vara med – är både fängslande och kvick, enligt The Guardian. Tidningen lyfter också fram huvudrollsinnehavaren Renate Reinsves prestation. Hon utsågs till bästa skådespelerska på Cannes filmfestival. Filmen är också Norges Oscarsbidrag.
En runda till
Mads Mikkelsen gör sitt livs roll som mittlivskrisande gymnasielärare i Thomas Vinterbergs danska publiksuccé, tycker DN. Huvudpersonerna i filmen testar den så kallade promilleteorin, blir allt bättre med lite alkohol i blodet? Svaret får tittaren i en enligt tidningen sensuell, nyanserad, uppriktig och upplyftande hyllning till livsglädjen.
The power of the dog
Kritikerna hänförs när Jane Campion tar Thomas Savages cowboyroman till vita duken. Genom att väcka liv i det bästa av traditionellt Hollywoodhantverk ryms en psykologisk thriller i en klassisk westernfilm. Samtidigt finns inget konventionellt över tolkningen, skriver New York Times, som också uppmärksammar kontrastrika insatser av Benedict Cumberbatch och Kirsten Dunst.
Dune
Går det att göra film av Frank Herberts sci-fi-klassissker ”Dune”? Denis Villeneuve gjorde ett försök och många imponerades, inte bara av ambitionen, utan också av det storslagna resultatet. Den klart bästa ”Dune”-skildringen hittills, tycker Kulturnytt i P1.
Världens vackraste pojke
Det filmiska mästerverket ”Döden i Venedig” blev en personlig tragedi för skådespelaren Björn Andersén, som utnämndes till ”världens vackraste pojke” av filmens regissör. Dokumentären om den nu vuxne mannens liv blottlägger det kaos som följt sexualisering och objektifiering. Regissörsparet Kristina Lindström och Kristian Petri skildrar det med ömhet och respekt, enligt Nöjesguiden.
Summer of soul (... or, when the revolution could not be televised)
Kulturfestivalen i Harlem 1969 hade en lineup bestående av bland andra Stevie Wonder, Sly och Nina Simone. Varför föll den i glömska? Med vackert arkivmaterial och rörande historier från ögonvittnen blir Questloves dokumentärdebut mer än en tidskapsel – det är också en kommentar om samtiden, skriver Washington Post.
Nomadland
”Nomadland” blev den stora vinnaren på årets Oscarsgala. Chloé Zhaos indiefilm är en verklighetsbaserad roadmovie om amerikanska fattigpensionärer. En unik filmupplevelse, skriver Dagens Nyheter, som också konstaterar att Frances McDormands ”porträtt av en ovanligt kompromisslös kvinna är lysande”.
Zola
”Zola” är Twittertråden som blev långfilm – och enligt recensenterna en smart, livfull och rapp sådan. Janicza Bravo har enligt The New Yorker fantasifullt och stilistiskt regisserat skådepelarna Taylour Paige and Riley Keough, som modigt tolkar två unga dansare på en vild roadtrip genom Florida.