Årets bästa serier: Splatter, satir och superhjältesitcom
Omni sammanfattar tv-året 2021 genom att uppmärksamma några titlar som återkommer i flera av kritikernas samlingar av årets bästa serier.
![](https://i.ytimg.com/vi/kevqiiYNFrc/maxresdefault.jpg)
Succession
Under första halvan av ”Successions” tredje säsong simmar medlemmarna i medieägarfamiljen Roy som hajar runt ett byte. I andra halvan sliter de varandra i stycken, skriver The Guardian som konstaterar att de senaste avsnitten utan tvekan är seriens bästa någonsin.
![](https://i.ytimg.com/vi/ZxFKkcUsSvE/maxresdefault.jpg)
Small axe
När långfilmsregissören Steve McQueen gör tv-serie blir det ändå film – fem stycken fristående sådana närmare bestämt. De handlar om Londons västindiska befolkning på 60-, 70- och 80-talen och DN skriver att närvarokänslan är extraordinär.
![](https://i.ytimg.com/vi/hnR5DxP2e2g/maxresdefault.jpg)
It’s a sin
Den brittiska miniserien ”It’s a sin” följer en grupp unga homosexuella killar samtidigt som aidsepidemin sprids över England. New York Times beskriver den som hjärtekrossande och rasande – men också oväntat livfull och rolig.
![](https://i.ytimg.com/vi/bm7RmpzCeyk/maxresdefault.jpg)
Mare of Easttown
Kate Winslet spelar huvudrollen detta kriminaldrama som utspelar sig i en småstad i amerikanska Pennsylvania. Mare försöker både lösa det tonårsmord som skakar orten och hålla ihop sitt eget liv, sin familj och sin sorg. Enligt Esquire är det Winslets bästa skådespelarinsats på flera år och den gör hela upplevelsen elektrisk.
![](https://i.ytimg.com/vi/_Pq5Usc_JDA/maxresdefault.jpg)
Underground railroad
”Underground railroad” baseras på Colson Whiteheads roman med samma namn. Tittarna får följa den förrymda slaven Coras jakt på frihet i slaveriets USA. Regissören Barry Jenkins har scen för scen skapat bland den mest visuellt förbluffande tv-upplevelsen på flera år, enligt The Guardian. Tidningen poängterar också att det är ovanligt med en serie som är omöjlig att binge-kolla.
![](https://i.ytimg.com/vi/2WnDBuw1sDE/maxresdefault.jpg)
Tunna blå linjen
Publiksuccén ”Tunna blå linjen” följer den slitsamma vardagen för en grupp poliser i Malmö. Redan i samband med premiären i januari kallades den för årets bästa svenska tv-serie – en utmärkelse som den troligtvis fortfarande förtjänar, skriver Moviezines kritiker Jonatan Blomberg.
![](https://i.ytimg.com/vi/TGLq7_MonZ4/maxresdefault.jpg)
The White lotus
Mike Whites svarta satir över elitens semestrande på en lyxresort i Hawaii var sommarens bästa verklighetsflykt, enligt New York Times. En knivskarp och rolig blick på de priviligerades krav ackompanjeras av ett omtalat soundtrack, spetsiga skådespelarinsatser och en nyanserad dialog.
![](https://i.ytimg.com/vi/sj9J2ecsSpo/maxresdefault.jpg)
WandaVision
Marvels första tv-serie tog avstamp i det klassiska superhjälteuniversat, men trampade snart upp nya stigar – om sorg. Elizabeth Olsen och Paul Bettany återvänder till sina roller som Wanda och Vision, som verkar ha hamnat i en slags epoköverskridande sitcomsimulering. Resultatet är enligt Vulture bland det mest överraskande, roliga och tänkvärda som Marvel producerat.
![](https://i.ytimg.com/vi/oqxAJKy0ii4/maxresdefault.jpg)
Squid game
Årets i särklass mest omtalade tv-serie blev den sydkoreanska världshiten ”Squid game”, om 456 skuldsatta personer som – på liv och död – tävlar om en enorm mängd pengar. Även människor är handelsvara i denna splattriga gameshow, som förklädd som förströelse blottlägger människans råhet. Kontraster som enligt Esquire gör det till en oförglömlig tv-upplevelse.
![](https://i.ytimg.com/vi/xlsPFKIE2ag/maxresdefault.jpg)
Hacks
Jean Smart hyllas för sin insats som en åldrande ståuppkomiker i Vegas, som med en vilja av stål försöker hålla sig relevant. I fokus för ”Hacks” står relationen med protegén Ava – en fientlig relation som ska växa till något helt annat. Den här komedin är så bra att man önskar att det fanns tio fler på samma tema, lyder Washington Posts dom.