”Atwood är för angelägen om att behaga sina fans”
”Gileads döttrar” är den efterlängtade uppföljaren på berättelsen om kvinnorna i Margaret Atwoods dystopiska kristet fundamentalistiska USA – och tas emot med blandade omdömen från kritikerna.
The Guardians Anne Enright skriver att Atwood visar upp sitt författarskap från sin bästa sida, med ett ”rakt, skickligt och vackert” språk.
Expressens Victor Malm skriver att uppföljaren med sina tre kvinnors perspektiv ”ger en mer sammansatt bild av Gilead” – men att den trots det är ”en mycket sämre roman” än föregångaren.
”(...) den här gången är Atwood allt för angelägen om att behaga sina fans, få dem att känna sig som smarta, intelligenta och goda människor, vilket gör boken en smula dum”, fortsätter han.
Även DN:s Malin Ullgren är besviken: ”Den här romanen är inte skriven med samma omsorg om form och språk”, skriver hon, men tillägger att romanen är spännande läsning från första sidan.