Hem
(Magnus Sandberg / MAGNUS SANDBERG)

Även Omni Mer nomineras till fint pris: ”Har utvecklats tillsammans med er läsare”

Omni Mer är nominerade till priset Årets Läsaraffär när de bästa svenska medieinitiativen ska prisas på Årets Dagstidning-galan i mars.

– Det är otroligt roligt. Vi är särskilt stolta och glada över att juryn tagit fasta på hur Omni Mer utvecklats tillsammans med läsarna och utifrån deras behov, säger Samuel Inghammar, redaktionschef på Omni Mer.

”Genom fokus på insikter om användarnas behov av fördjupad journalistik lyckas man med konststycket att snabbt bygga en stor prenumerationsbas av trogna och mycket intresserade användare”, skriver juryn bland annat i sin nominering.

Omni Mer har funnits i ett år och ger förklaring, fördjupning och fler perspektiv på de stora nyhetsskeendena. Totalt har Omni Mer-abonnenterna under den tiden läst en bra bit över 4 miljoner Omni Mer-fördjupningar. Och Omni Mer har öppnat betalmurarna till över 20 000 internationella premiumartiklar.

Redaktionen har hjälp av flera kunniga frilansar runt om i världen, och ett brett nätverk av experter.

– Vi lägger mycket energi på att mejsla ut just vad som är den brännande frågan. Ofta utgår vi från oss själva, vad är det vi som redaktion vill förstå.

Förutom Årets Läsaraffär är Omni även nominerade till priset Årets Redaktion.

Juryns nominering i sin helhet

Återigen har man framgångsrikt utvecklat affären och denna gång tagit sig an läsaraffären. Genom fokus på insikter om användarnas behov av fördjupad journalistik lyckas man med konststycket att snabbt bygga en stor prenumerationsbas av trogna och mycket intresserade användare. När man säkerställer att insikter om krävande konsumenters behov vägleder paketeringen av kvalitetsjournalistik är framgången omedelbar. Nominerade till Årets Läsaraffär är: Omni Mer.

De nominerade i kategorin Årets Läsaraffär

ST-tidningen

Att den digitala transformationen är särskilt svår på lokal marknad är välkänt. Att fusionera bolag eller titlar är i sig en svår process. Att dessutom gå över från gratis till betalda prenumerationer är oerhört utmanande. Men det lyckades, och mycket snabbt ökade man sina intäkter. En flerdimensionell transformation som redan efter mindre än ett år burit frukt, och som visar att allt är möjligt och att man kan lyckas med flera svåra utmaningar samtidigt.  Nominerade till Årets Läsaraffär är: ST-tidningen.

Omni Mer

Återigen har man framgångsrikt utvecklat affären och denna gång tagit sig an läsaraffären. Genom fokus på insikter om användarnas behov av fördjupad journalistik lyckas man med konststycket att snabbt bygga en stor prenumerationsbas av trogna och mycket intresserade användare. När man säkerställer att insikter om krävande konsumenters behov vägleder paketeringen av kvalitetsjournalistik är framgången omedelbar.  Nominerade till Årets Läsaraffär är: Omni Mer.

GP Generation Z

Genom sitt Generation Z tog man sig an den kanske svåraste utmaningen i branschen – att öka användandet i en så svårflörtad generation. Genom ett mycket imponerande insiktsarbete involverades målgruppen i hela processen. De ungas delaktighet löpte som en röd tråd genom allt, från den initiala analysen av målgruppens behov till all kommunikation om satsningen. Genomslaget blev kraftfullt, snabbt och man fördubblade Generation Z bland användarna. Nominerade till Årets Läsaraffär är: GP Generation Z.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen