Hem
Bildtext: Nu vill vi se snygga ut på jobbet igen – men det måste vara bekvämt. (Foto: Unsplash )
KlarnaANNONS

Bekvämt businessmode blir nya trenden efter pandemin

Efter ett års hemmajobb är världen redo att kliva ur mysbrallorna – nu vill vi se snygga ut på jobbet igen. Det visar en helt ny modeundersökning baserad på onlineköp med Klarna. De senaste fyra månaderna har försäljningen av klassiska businessplagg som blazern, kostymen, blusen och klänningarna mer än fördubblats.

– Undersökningen visar att vi ser en nystart för businessmodet. Vi är på väg tillbaka till kontoret. Att just kostymen gör sitt intåg på nytt kan vara ett uttryck för att vi längtar efter att få ta kontroll över våra liv igen, säger Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna.

Klarnas Fashion Director Emilia de Poret. (Foto: Susanne Kindt)

Svenskar kräver bekväma kläder

Medan kostymtrenden är tydlig i USA, väljer svenskarna en kombination av business och avslappnat mode. Klarnas undersökning visar att vi ställer helt nya krav på funktionalitet och bekvämlighet.

– Komfort är helt klart ett måste. Många väljer en mer avslappnad siluett på kostymen, kavajen blir lite mer oversized, kostymbyxan lite vidare och kanske med resår i midjan. Vi kommer även att se mer av ett coolare businessmode där de tidigare strikta klädkoderna får ge vika, säger Emilia de Poret.

Om Klarnas modeundersökning

Klarnas stora modeundersökning 2021 genomfördes i samarbete med researchbolaget Dynata i 15 länder, med sammanlagt 15 934 personer över hela världen. I Sverige deltog 1025 personer i åldrarna 18-45.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.