Hem
(Shutterstock)

”Betalabonnemang och Youtube kan forma framtidens Google”

Youtube växer snabbt och står nu för nära en tiondel av Alphabets intäkter. Dessutom har tjänster som Youtube Premium och Google One över 270 miljoner betalande användare. Det pekar mot ett framtida Google som i allt högre grad bygger på abonnemang och direktbetalningar – inte bara gratisprodukter och annonsintäkter, skriver New York Magazines techkolumnist John Herrman.

Google hotas just nu av en möjlig uppdelning där bland annat Chrome kan säljas. Samtidigt pressas sökverksamheten av AI-tjänster som Chat GPT och konkurrens från Amazon. För att möta förändringarna satsar Google enligt Herrman på AI i hela produktlinjen, från Gemini-chattbotar till Docs, Gmail och Android.

Vid en pågående rättegång i USA vittnade Googles Chrome-chef Parisa Tabriz om att webbläsaren är så tätt sammanflätad med Google att den skulle skadas om den tvingades säljas, enligt Fortune.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen