Hem
(Ng Han Guan / AP)

”Blind box” ökar i popularitet: ”Bekymmersamt”

Suget efter så kallade blind boxes – förpackningar vars innehåll inte är känt före köpet – ökar i rask takt, rapporterar TT.

Fenomenet har funnits länge för exempelvis fotbollsspelare eller Pokémon-kort, medan det i dag är hoppet om att dra fram samlarleksaker som en Labubu, Smiski eller Skullpanda som driver försäljningen.

– Det bygger på ett överraskningsmoment förstås. Utöver köpet blir uppackningen en upplevelse i sig, säger Magdalena Petersson McIntyre, lektor i modevetenskap på Lunds universitet.

Bedömare varnar samtidigt för en lotteriliknande försäljning där boxarna lockar till nya köp, något Sveriges konsumenters generalsekreterare Johanna Hållén tar fasta på.

– Jag tycker att själva fenomenet är allvarligt och det är bekymmersamt att det har blivit så vanligt och att det handlar om så stora pengar, säger hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen