BMW framtidssäkrar reparationer – storsatsar på certifierade skadeverkstäder
BMW lanserar ett nytt certifieringsprogram för skadeverkstäder i syfte att säkra kvalitet, säkerhet och prestanda vid reparationer av sina fordon. Programmet omfattar över 200 kriterier – från teknisk utrustning och arbetsmetoder till användningen av originaldelar.
Moderna BMW-bilar är fyllda med avancerad teknik som filhållningsassistans, autobroms och självkörande funktioner. Efter en olycka krävs noggranna reparationer för att återställa dessa system. En felaktig åtgärd kan äventyra både bilens funktion och säkerheten på vägen.
– Det handlar inte bara om att bilen ska se bra ut efter en skada. Det handlar om att bevara säkerheten, bilens strukturella integritet och dess prestanda, vilket är avgörande för att bibehålla bilens kvalitet över tid, säger Nicklas Peyron, ansvarig för Accident & Insurance Management på BMW Northern Europe.
Utbildade tekniker för elbilar
I takt med att andelen elbilar ökar ställs högre krav på verkstädernas kompetens. Skador på högvoltsbatterier kan vara farliga om de inte hanteras rätt. Därför får tekniker på certifierade verkstäder specialutbildning för att kunna reparera både elbilar och äldre modeller på ett säkert sätt.
Originaldelar avgörande för värde och funktion
Enligt BMW är användningen av originaldelar central. Eftermarknadsdelar kan försämra både bilens säkerhet och framtida värde. Certifierade verkstäder använder därför alltid originalkomponenter – för att garantera att bilen presterar som när den var ny.
– Det är som att byta till en icke-original skärm på mobilen. Det kanske fungerar, men du kan inte vara säker på att den håller samma kvalitet, säger Nicklas Peyron.
Bilägare har rätt att välja verkstad
BMW erbjuder även en märkesspecifik försäkring som främjar reparationer med originaldelar. Peyron betonar att bilägare har rätt att själva välja verkstad, något många inte känner till.
– Genom att välja en certifierad skadeverkstad gör du ett medvetet val för bilens säkerhet och långsiktiga värde, säger Nicklas Peyron.