Boendeappens vd: ”Så får styrelsen mer uppskattning”
Många upplever att deras styrelsejobb i en bostadsrättsförening tar mer tid än vad de får uppskattning för. Medlemmarna vet sällan att det ligger väldigt många timmar bakom de beslut som fattas.
– I grunden är det ett kommunikationsproblem. Ofta är det stor skillnad mellan vad styrelsen gör och vad medlemmarna uppfattar att de gör, berättar Mats He, vd på boendeappen Boappa.
Så hur ger man medlemmarna en ökad förståelse för styrelsens arbete och en delaktighet i besluten? Enligt Mats He är det främst tre saker man ska ha med sig:
1. Var transparent och öppen med vad som händer. Gå ut med information när händelserna är aktuella, inte en månad senare i ett nyhetsbrev. Låt medlemmarna följa utvecklingen tillsammans med er i styrelsen.
2. Var nåbar och förenkla kommunikationen. Se till att medlemmarna vet vilka ni i styrelsen är och hur de snabbt kommer i kontakt med er. Använd endast en kommunikationskanal och öppna upp för kommunikation grannar emellan.
3. Var relevanta och spamma inte i onödan. Se till att informationen ni går ut med är aktuell för läsaren. Alla boende behöver inte få samma information varje gång.
– Kom även ihåg att medlemmarna bara möter trapphustavlan när de är på språng och att lappen i brevlådan ofta hamnar i pappersinsamlingen istället för på kylskåpet. Ha därför informationen lättillgänglig digitalt, så att medlemmarna kan läsa oavsett om de är på jobbet, i sommarstugan eller i soffan hemma. Och se till att medlemmarna blir notifierade om något viktigt händer, avslutar Mats He.